Change 日本語訳 - Wale, RM

https://youtu.be/9rAyprZdo7o

 

[RM]

Oh, tell me that dark could never win the light

暗闇は決して光に勝てないって教えてくれ

Oh, tell me that wrong could never win the right

過ちは決して正義に勝てないって教えてくれ

Baby, tell me that we gon' someday stop the fight

戦いをやめるつもりだって言ってくれ

And tell me that every, everything gon' be alright

そして全て、全て上手くいくって言ってくれ

Oh tell me who’s stupid, baby, is it me or them?

誰が馬鹿なのか教えてくれよ、俺か?あいつらか?

Just tell me who’s insane, baby, is it me or them?

誰が狂ってるのか教えてくれるだけでいいんだ、俺か?あいつらか?

In this crazy world after patience, could we get the pearls?

この狂った世界で耐えた後、俺たちはパール(報酬)を貰えるんだろうな?

But this world, which teaches me, preaches me how to curl

でも俺を教育してくれるはずのこの世界は俺にねじ曲げ方を説くじゃねえか

Oh, fuck the school

ああ、学校なんてクソ食らえ

All we got is mad teachers and some visible classes 

俺たちが手に入れたのは狂った教師共と目に見えた階級制度

Divided spaces, and forever-lastin’ stresses

分離されたスペース、そして永遠に続くストレス

Everybody’s mad

みんな狂ってる

Kill people with fingers on Twitter 

ツイッターで人を殺すんだ

More than a gun, more than a knife

銃より、ナイフよりも

The tip of your tongue just glitter

きらめく舌の先

Would the pain always win you gain? (Nah)

痛みは常に勝つのか?

How could you bet? It's damn checkin' game (Yeah)

どうやって賭ける?このクソみたいな確認ゲームに

We're losin' again, homie, we losin' too many things

俺たちはまた負けてるんだ、同志よ、いろんな事に負けてる

What should we tell our sons?

何を俺らの息子たちに伝えるべきだ?

You know that they will be the men 

お前だってあいつらが男になるって知ってるだろ

Like you and me 

俺やお前みたいにな


If hope is a taste, what's yours?

もし希望に味があるなら、お前のは何だ?

What you eat all day? (What you eat all day?)

毎日何を食う?

And if your love is a game

もしお前の愛がゲームなら

Are we losin', losin'? Oh

俺たちは負け続けるのか?


World is gonna change

世界は変わっていくんだ

(ooh ooh ooh)

World is gonna change

(ooh ooh ooh)

World is gonna change

(ooh ooh ooh)

World is gonna change

(ooh ooh ooh)


[Wale]

Yeah, yeah, tell me what is really real?

何が本当のリアルなのか教えてくれ

I'm tryna buy a new Ferrari for my newest deal

俺は最新の取引用に新しいフェラーリを買おうとしてるんだ

Baby girl say, "The world really hate us, huh?"

彼女は言うんだ、 “世界は本当に私たちの事嫌ってるわね?” ってな

Pray a lot and maybe God give you Saint Laurent 

沢山祈れば多分神様がサンローランを与えて下さるだろうし

Wish that I could change the world but they hold back

世界を変えたいけどあいつらが食い止めるだろうな

When it's time to go, the people just be mad again

時が来た時、人々はまた怒り狂うんだ

And what if I could change the world with a pen and pad?

ペンと紙だけで世界を変えられたらどうなるだろうな?

When it’s time to vote, the people turn to mannequins

投票の時が来たらみんなマネキンに変わるんだ

Challenge that Namjoon, I’m the man too

挑戦してみろナムジュン、俺も男だ

I’m out in Chevy Chase the teachers used to lampoon

俺は教師共が皮肉ってたチェビー・チェイス(*1)の番組に出演するぞ

I sing songs, haikus over rap tunes

俺は歌を歌う、ラップのメロディを超えた俳句

High IQ lookin’ for a Song Hye Kyo, hey cuuutie girl

高いIQはソン・ヘギョ(*2)を探してる、ようかわい子ちゃん

I'm tryin' to keep it a hunnit

俺は自分に正直に生きていく

Got no faith in the government that’s why we need each other, hey

政府への信頼は無い、だから俺たちはお互いを必要としてるんだろ

Laughin’ to keep from cryin’

泣かないように笑うんだ

Folarin’s a rap monster 

俺はラップモンスターだ

BTS is the ARMY

BTSはアーミー(*3)だ

Now it's on me

全部俺に任せろ

I'ma keep the piece until I see some more peace

もう少し平和が見えるようになるまではカケラでいるさ

I'ma keep it G, forever keep it low-key

反社会的な存在として、永遠に大人しくしてるよ

Take a trip to South Korea with some DC OGs

ワシントンDCの仲間達と韓国へ旅をする

Chiefing OG, I'm chiefing OG

大麻を持って逃げる仲間達、俺は大麻を持って逃げてるんだ

Hated by alt-rights and racist police 

オルタナ右翼と人種差別的警察に嫌われてる

Say, woop, woop, man, 12 comin’

薬物対策部隊が来るぞ

They make them kids really freeze, when they say, “Freeze! Freeze!”

あいつらはガキどもを「動くな!動くな!」ってフリーズさせるんだ


[RM&Wale]

World is gonna change

世界は変わっていくんだ

(ooh ooh ooh)

World is gonna change

(ooh ooh ooh)

World is gonna change

(ooh ooh ooh)

World is gonna change

(ooh ooh ooh)


[RM&Wale]

World is gonna change

世界は変わっていくんだ

The world is gonna change

The world is gonna change

World is gonna change

The world is gonna change

The world is gonna change

World is gonna change

The world is gonna change

The world is gonna change

World is gonna change

The world is gonna change

The world is gonna change

World is gonna change


[Wale]

Moonz, prayin’ for better days for you and I 

ムーンズ(*4)、お前らと俺とのより良い日の為に祈ってる

I see progress via my daughter’s eyes

娘の目に進歩を見たんだ

I think I think too much now and drink too much now and numb it 'cause I don't wanna cry

色々考えまくって酒を飲みまくって 無になってる 泣きたくないからな


[RM]

Prayin' for better pace for you and I

お前らと俺の平穏のために祈ってる
I see some grass growin' in winter's eyes

冬に草が育ってるのを見た
I think I think too much now and drink too much now

色々考えまくって酒を飲みまくるさ

To numb it 'cause I don't wanna die

無になるために 死にたくないからな


[Wale]

I believe that real friends love you to no limit (yeah)

俺は本当の友達は無制限に愛してくれるって信じてる

I believe that real change lies the mirror (yeah)

真の変化は鏡に嘘をつくって信じてる

Cause I was a little one wasn't supposed to get my status

俺は地位を得るはずのないガキだったからな

Get your hands up for me like a sucker

俺の為に手を上げろよ、マヌケな奴みたいに


[RM]

So, hands up, hands up like a sucker

ほら手を上げるんだ、マヌケな奴みたいに
Hands up, hands up like a sucker

手を上げるんだ 、マヌケな奴みたいに
Since I was a little one, wasn't supposed to get my status

俺が地位を得るはずのないガキだった時から
Got the hands up for me like a sucker

俺の為にマヌケな奴みたいに手を上げるんだ


[Wale]

Take it day by day, night by night

一日一日、一夜一夜

It's on you and me if I'm gon' shine

光輝くつもりなら俺とお前に任せろ


[RM&Wale]

Not stoppin' day by day, night by night

一日一日、一夜一夜 止まらない

It's on you and I

俺とお前に任せろ

Moons and the ARMY right 

ムーンズとアーミーで だろ?

(My hands)

 


*1:  アメリカ合衆国ニューヨーク出身のコメディアン、俳優、脚本家。テレビに関連する様々な業績に与えられる「エミー賞」にて脚本賞の受賞経験がある。

*2:  大韓民国の女優、モデル。

*3:  BTSファンの名称。

*4:  Waleファンの名称。